The Telegraph UK – Nekrolog over Kazuo
Kazuo Yairi, som er død i en alder af 81, var en japansk klassisk guitar-luthier, hvis fiksering med akustisk lyd drev ham til at lave smukke, resonansguitarer, som blev begunstiget af musikalske storheder som Sir Paul McCartney og Carlos Santana.
I en tid, hvor mange guitarproducenter anvender computere, lasere og robotter i et kapløb om at producere flere guitarer hurtigere, var Yairis geni udelukkende at stole på brugen af hænder og håndværktøj. "Gode guitarer er lavet af godt træ, af gode håndværkere" var den enkle filosofi bag skabelsen af hans Alvarez-Yairi akustiske guitarer i spansk stil. Musikere som McCartney var enige og foretrak Yairis guitarer til gengivelser af Blackbird og en specialdesignet K Yairi (som guitarerne også kaldes) tunede to hak ned til at optræde i Yesterday.
Med udgangspunkt i århundreders traditionelt håndværk mente Yairi, at de mest besværlige metoder til udvælgelse af træ, forberedelse og manuel udskæring- eller "lytte med hænderne", som han udtrykte det - var centrale for at skabe den ideelle lyd. Musikere roste også hans evner til at udvikle innovative funktioner, såsom K Yairi "Direct Coupled Bridge" (eller DCB), som gav hans instrumenter deres responsive fornemmelse. Karakteristiske mahogni svalehalehalsforbindelser tilføjet til det varme, dundrende hjerte af hans guitarer, mens en åben-pore-finish på bagsiden og siderne af hans instrumenter tillod træet at ånde og lyden at flyde.
Men for det meste var det hans utrættelige opmærksomhed på skønhed og materialer, der fik Yairis abalone-udhulede, mokka-tonede palisanderinstrumenter til at skille sig ud. "En velerfaren luthier udvælger det bedste materiale og behandler dem en efter en, uanset den nødvendige tid til hvert omhyggeligt trin," sagde han. "At tænke på effektivitet vil hindre produktionen af ægte guitarer." Ved udelukkende at fokusere på den akustiske guitar og dens lyd, håbede Yairi at opnå perfektion med hvert instrument. Af denne grund nægtede han at lave elektriske guitarer, selvom mange bad ham om det.
Med hjælp fra et lille team af producenter blev Yairi en førende ambassadør for sit håndværk. Han blev tildelt en æresmedalje for det gule bånd af den japanske kejser i 2006. Produktionen fandt sted i de sylviske japanske bjerge nær Nagoya, den samme region, hvor han havde lært sit fag på knæet af sin luthiske far, Gi'ichi Yairi.
Kazuo Yairi blev født den 27. april 1932, og hans tidlige interesse for akustisk kunst blev skærpet af hyppige besøg i familiens hjem i 1950'erne af Masao Sasaki, en af Japans førende klassiske guitarspillere. Som 18-årig startede Kazuo sit eget værksted, der udelukkende var viet til at bygge klassiske guitarer. Han fik senere selskab af sine tre yngre brødre, som stadig arbejder sammen med 20 andre på den landlige Yairi-fabrik i landsbyen Kani, hvor de laver renæssancelutter, vihuelas, klassiske og dreadnought-stålstrengsguitarer.
Da industrialiseringen fejede ind i landet, blev Yairi mere fokuseret end nogensinde på at vende tilbage til de æstetiske principper, der gør japansk kunst og kunsthåndværk så eftertragtet. Ligesom hans forfædre havde arbejdet på stumper af elfenben for at skabe netsuke, indså han, at japansk industri stadig kunne tilbyde verden noget, der legemliggjorde de samme kvaliteter af omhyggeligt håndværk og opmærksomhed på detaljer.
Et partnerskab med de amerikanske distributører og producenter St Louis Music i 1960'erne gav anledning til den første Alvarez Yairi akustiske guitar. Yairi overtog sin fars forretning i 1965 og udvidede støt produktionen.
Efter en periode i USA for at studere fremstilling af stålstrengs akustisk guitar, dannede han Yairi Guitar Factory og begyndte at eksportere håndlavede akustiske og klassiske guitarer.
Kazuo Yairis død efterlader hans familie med ansvaret på Kani, for at fortsætte traditionel guitarproduktion ind i næste generation.
Han efterlader sig sin kone og datter.
Kazuo Yairi, født 27. april 1932, død 5. marts 2014
K Yairi har store lagre af tonewood, der kan efterlades i årtier før brug, og de regelmæssige vinde i regionen er afhængige af at krydre træet. Denne proces garanterer instrumenternes stabilitet på lang sigt. Træ, der ikke er ordentligt krydret, vil ikke være stabilt, hvilket resulterer i spaltning, toppe, der løfter sig, halsbøjninger, ufuldkommen intonation og en lang række andre problemer. Så ved at bruge træ, der er naturligt krydret, respekterer K Yairi den rette tradition for at bygge instrumenter, og i sidste ende dig, musikeren. Disse guitarer er bygget til at holde hele livet.